Mont Saint-Michel

7 juli 2017 - Amsterdam, Nederland

Zoals beloofd vandaag weer een nieuw hoofdstuk van onze reis door Frankrijk.

Een echte toeristische attractie die je eigenlijk niet mag overslaan als je Frankrijk bezoekt is Mont Saint-Michel. Het is een bouwwerk zo'n 13 eeuwen oud en ligt op een rots net voor de kust. Daar ongeveer waar Normandie en Bretagne elkaar raken.

Ik had er wel eens van gehoord tijdens een verslag van de tour de France, waar dit eilandje dikwijls wordt aangedaan. Fietsen naar een eilandje? datkan, omdat men een weg op palen er naar toe aangelegd heeft.SAM_4808

De rit vanaf de camping was zo'n 125 km, maar dan heb je ook wat.... Het uitzicht van af de weg is al admbenemend, en veel auto's stoppen ook om er foto's van te maken.

Anita mag het kasteel/klooster in  haar hand houden zelfs....

SAM_4810Als je dichterbij komt wordt duidelijk dat  het nu eb is, maar ik kan me voorstellen dat deze burcht heel lang onoverwinnelijk was. Het wordt dan volledig door water omsloten. Wij parkeren op de netjes aangelegde terreinen, maar zullen van daar te voet verder moeten. Honden zijn niet toegelaten in de shuttle bussen die constant aan en af rijden.

Dus een wandeling van bijna een uur langs een weg waar men vergeten is om ergens ook maar een enkel bankje te plaatsen.

Kaya mag op zijn tijd los, en rent door maisvelden en de opgedroogde bedding van waar een paar uur terug nog de zee was. SAM_4813

Als we eindelijk bij de burcht zijn, blijkt het wel erg toeristisch te zijn....afijn, dat was ook te verwachten natuurlijk. Het is gelukkig niet extreem druk, want de vakanties in frankrijk beginnen pas dit weekend.

Even wat foto's van in de burcht.

SAM_4820SAM_4824SAM_4833SAM_4837

De andere foto's zijn ook in het album natuurlijk weer te zien.

Het hele complex is immens groot, en de wandeling er naartoe zorgt er voor dat we niet helemaal naar boven zijn gegaan. Kaya had trouwens geen enkele moeite meer met tappen lopen... iets wat wij wel verwacht hadden..

De burcht is eigenlijk een klooster met kerk op de top, daaronder een kasteel ter verdediging, te zien aan de schietgaten in de muren. Daaronder is een compleet dorp met zelfs een kerkhofje dat nog steeds gebruikt wordt, te zien aan de grafstenen. Op twee plaatsen zag ik zelfs een bemande brandweer post, ze zijn dus wel erg zuinig op dit complex. Het is een mooi gezicht, en als je al die toeristen wegdenkt, samen met de souvenirwinkeltjes en eetgelegenheden, dan waan je je terug in de middeleeuwen. De prijzen hier rijzen je wel de pan uit trouwens, twee kopjes cappucino en twee keer een pain met ham en kaas kosten dus 23 Eurietjes... Parkeren? bijna 12 Euro...

SAM_4851SAM_4854

Het was het wel waard, we hebben genoten van dit mooie stukje "La Belle France"

Morgen breken we vroeg op, een rit van zon'n 400km naar het midden van Frankrijk. En dat op "Rode Zaterdag", net niet de drukste dag van het jaar. We vermijden Parijs natuurlijk, en gaan via Le Mans en Orleans, om de grootste files te ontwijken.

We gaan het zien, en mocht het te druk worden, dan gaan we gewoon een nachtje extra overnachten op een camping. Einddoel is vooraleerst het plaatsje Provins.

Wij zien jullie weer snel.SAM_4848

Oh jaah...ook de vogels hier houden de gendarmerie bezig.....

1. Els Altorf:
    8 juli 2017
    zo dat was leuk om te zien.
    Nog veel plezier
  2. Betty van der aalst - altorf:
    12 juli 2017
    Leuk verhaal broertje, nog fijne dagen, wij genieten op afstand mee.