Brennand, cultuur en kunst snuiven

22 december 2016 - Recife, Brazilië

Brennand, eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord. het gaat hier om twee broers, Francisco en Ricardo Brennand. Kinderen van schatrijke ouders die allebei blijkbaar een goed gevoel voor kunst hebben.

SAM_4137SAM_4191

De broers hebben na een fikse familieruzie de banden verbroken, en de brug die de landgoederen van beiden verbond met elkaar laten instorten. Hierna zijn ze elks een eigen weg gegaan. Wij bezoeken vandaag als eerste het Officina Brennand, de lokatie waar Francisco als keramiekkunstenaar het vermogen dat hij geerfd heeft van zijn ouders vergroot heeft. Een reusachtige expositieruimte met daarin ook een atelier waarin hij zijn werk laat kopiëren. Als ik de beelden bekijk, valt een bepaalde groei in zijn expressiviteit direct op.

SAM_4147SAM_4158De kunstenaar laat in op elk beeld zijn FB achter, en daarachter het jaartal. De meeste vormen zijn wel gerelateerd aan mannelijk en vrouwelijk schoon, Ik verveel me geen enkel moment, en dan heb ik de enorme beeldentuin nog niet gezien. Het ziet er naar uit dat deze erg productieve man wel elke dag zich uitgeleefd heeft in de kunst. Ook Lara vind het beeld terug dat haar naam draagt...leuk toch?

SAM_4155SAM_4172

We raken niet uitgekeken hier, maar onze maagjes beginnen een beetje te knorren, dus gaan we verder. een Subway is onze eerste kennismaking met de nieuwe eetcultuur in de wereld, tenminste hier in Brazilië. Een paar lekkere broodjes gaan er in als zoete koek (wat een uitdrukking). Dan op zoek naar de andere lokatie. Instituto Brennand. maar onderweg vinden ik weer wat wonderlijke dingen te fotograferen. Gewoon wat paarden langs de weg valt niemand op, behalve als ze echt nergens aan vast zitten. De gewoonste zaak van de wereld hier...

SAM_4182SAM_4184

Dan valt me een reclame nog op...een hotel voor 3 uur?? en gratis koffie. De naam maakt het duidelijk, en Lara zegt dat er in deze buurt veel meer van dit soort hotelletjes zijn. in de aanbieding één uur voor 15 R$.  Hmmmm 5 Euro? ik hoop dat de lakens dan wel schoon zijn...

SAM_4183Ik besluit toch maar gewoon niet in dit soort hotelletjes terecht te komen.... slecht voor mijn gezondheid.

Dus snel verder naar het landgoed van Broer Ricardo. een nog groter geheel, gebouwen in de stijl van kastelen. We gaan het eerste binnen en komen in een expositie gewijd aan het Nederlandse verleden van deze streek terecht. Geschriften, schilderijen en al wat je maar kunt bedenken. Deze permanente expositie is nog door koningin Beatrix geopend, samen met WA en Maxima.

SAM_4192SAM_4198SAM_4203

Allemaal even prachtige objecten, ik houd even mijn pen stil. zodat jullie kunnen genieten. En jullie weten toch wel dat er meer foto's zijn bij elk verslag?

SAM_4196SAM_4202

We vinden  het als niet echte kunstliefhebbers allemaal even mooi, en gaan na dee expositie naar het tweede kasteel, met een arsenaal aan wapens uit alle eeuwen.

Ook hier maak ik foto's, maar raakt mijn camera leeg.... Anita schiet nog meer plaatjes, als het dan al half zes is en het museum sluit.

Ik ook dus, twee verhalen op één dag...is wat veel.  Trusten allemaal, en geniet nog van de plaatjes.

20161221_20553020161221_21014720161221_21203720161221_211855

1. Ria Steentjes _Langezaal:
    22 december 2016
    jullie genieten volop en ik denk toch ook wel vermoeiend voor jullie .maar er is zoveel te zien dat je er niet aan voorbij kan gaan. Lieve groeten van ons Aad en Ria