Kerstmis

25 december 2016 - Recife, Brazilië

SAM_4385

In Brazilië wordt door kerst op een heel andere manier gevierd dan wat wij in Nederland gewend zijn, eigenlijk duurt kerstmis maar 1 nacht, en dan wel de belangrijkste nacht, die van 24 december natuurlijk.

SAM_4388

Wij hebben een eerste en tweede Kerstdag, daar doen ze hier niet aan mee. Wij vieren de Kerst mee met een openluchtmis voor een belangrijk gebouw in het centrum van Recife. Het plein is geheel gevuld met mensen, en de organisatie heeft gezorgd voor stoelen en een mooi verlicht podium waarop verschillende koren en zangeressen voor de aanvang van de viering kerstliederen zingen. De melodieën zijn ons wel bekend, maar de teksten snappen wij natuurlijk niet veel van. Wel allemaal heel indrukwekkend, en de beweeglijke Brazilianen blijven dan dikwijls niet stil zitten, maar swingen en klappen dat het een lieve lust is.

SAM_4393

Voor de liefhebbers heb ik een video toegevoegd, ik weet niet of hij zo zichtbaar is, maar het geeft een beetje weer hoe het er hier aan toe  gaat. https://youtu.be/puF6I8ALXV8

Na de viering gaan we nog de oude stad in, beneden bij de haven, dichtbij de synagoge. Daar was ook een opvoering van een kerstspel, en de mensen komen net massaal hier van terug door een compleet in kerststijl versierde straat. veel politie en militairen op straat, je zou denken dat ze hier ook terroristen hebben. Ht is  gewoon de normale gang van zaken hier.

SAM_4397SAM_4400

SAM_4403SAM_4406

En overal op straat eetkraampjes en verkopers van flesjes water etc etc.

Soms zien we een grote groep mensen bij elkaar staan langs de straat, het is een paar jaar geleden gestart door wat vrijwilligers om op kerstavond eten en kadootjes uit te delen aan de armen van deze stad. En dat initiatief wordt door velen gevolgd.

Wij gaan naar het appartement, en onze cadeautjes (onder de boom) worden uitgepakt. Een nieuwe strik voor Kenny, en gewoon wat kleinigheidjes.

SAM_4384SAM_4407

Daarna gaan we eten, het is dan bijna middernacht hier, kalkoen en bakajou, een visschotel. Samen met rijst en fruit een smakelijke maaltijd.

We genieten, praten wat na, en vallen om van de slaap.....

SAM_4409