Van Normandie naar Ile de France

9 juli 2017 - Montargis, Frankrijk

Gisteren hadden we een behoorlijke verplaatsing in ons reisschema...lijkt wel de Tour de France. Gelukkig kruisen we die niet, want al die verkeersellende willen we niet meemaken.SAM_4858

We trekken van onze piepkleine camping in Martragny, een dorpje tussen Caen en Bayeux. eindbestemming wordt uiteindelijk Montargis, ten zuid-oosten van Parijs.

SAM_4856Kaya heeft hier de vrijheid.

Om de drukte van de periferique om Parijs te omzeilen is besloten eerst richting het zuiden te gaan. Le Mans is onze eerst doel. Vandaar naar Orleans, dit over een D-weg van zo'n 150km. Niet alleen om de tol te omzeilen, maar anders komen we geheid weer de drukte onder de hoofdstad van Frankrijk tegen. Daarbij is zo'n tolweg wel lekker snel en minder druk rijden, maar oersaai en dus vermoeiend.

Onderweg een tussenstop, een broodje maken op schoot, en ook de hond moet zijn benen strekken op zijn tijd.SAM_4859SAM_4862

Vanaf Orleans en route naar Sens, een stad ook weer zo'n 100 km verder. Het is ondertussen warm hier, zeg maar gerust bloedheet met meer dan 30 graden.

Sens voorbij hebben we nog minstens 2 uur te rijden tot onze geplande camping in Provins. Dat gaat uiteindelijk  niet lukken, en we besluiten eerder te stoppen. TomTom geeft een camping aan in Montargis, 15 km verderop. We rijden de stad in, en onze eerste indruk is dat dit het niet gaat worden, de lokatie zou geen 2 km verderop zijn, het lijkt dus wel midden in de stad te liggen. Maar niets is minder waar, aan de rand van de stad ligt een uitgebreid bosgebied, en daar ligt de camping "de la Foret" tegen aan. Een mooie middelgrote camping, die door gebrek aan toeristen zo goed als leeg is, Toerisme is hier nog niet uitgevonden lijkt het wel. Hier verblijven veelal doortrekkers op weg naar het zuiden.

SAM_4882SAM_4881

We zoeken een lekker rustig plekje tussen de bomen, en gaan plannen voor de volgende dag. Een bezoek aan een oom en tante van Anita, die wonen in het plaatsje Gouaix, een dik uur rijden nu nog. Na een telefoontje spreken we af om een uur of elf. Dus om 8 eruit, ontbijten en op weg naar Oom Leo en Tante Nicole.

Ze wonen prachtig tegen het centrum van het dorpje aan, met uitzicht op de velden vol koren. Dit gedeelte van Frankrijk is de graanschuur van Europa, en we zien in de oogsttijd de boeren flink in de weer. Er wordt minder weer voorspeld, dus dag en nacht doorgewerkt. Een hele gezellige dag bij deze lieve mensen, met als hoogtepunt een echte franse maaltijd met Quiche, salade en kip. Ook een goed glas wijn uit eigen wijnkelder wijzen we niet af..... Jammer dat ze zo ver weg wonen, anders gingen we hier veel meer naar toe.

SAM_4864Een goed gesprek, leuke rondleiding en een stevige wandeling met Kaya, ook wij voelen ons vandaag God in Frankrijk.

Op de terug weg komen we oa de Seine tegen, de rivier van de liefde, maar ik ben een slotje vergeten om aan deze brug te hangen....

SAM_4870SAM_4866

En even later nog een geweldig mooi viaduct, twee verdiepingen hoog. Jammer dat het afgesloten was, maar het levert wel een paar mooie plaatsje op.

SAM_4878SAM_4877SAM_4872SAM_4874

Om half acht  weer op de camping, onze rust nemen voor de etappe van morgen.

Planning is het geboortedorp van Jeanne d'Arc. Domremy la Pucelle is de naam van het plaatsje, in de omgeving van Nancy, en ook nu gaan we weer dwars door het land, zo min mogelijk snelwegen en genieten van alle mooie franse dingen.

Groeten uit Montargis van Anita en Harrie

Van reisblog naar fotoboek