De lange heenreis

6 december 2016 - Pindamonhangaba, Brazilië

SAM_2448Eindelijk,het is zover. Gepakt met 4 grote koffers en een kleintje als handbagage vertrekken we uit Heesch. Schiphol is natuurlijk heel bekend terrein ondertussen, en dat stukje rijd ik zelf. Het is mooi weer in Nederland met zo'n 5 graden overdag en vijf graden vorst 's-nachts. Koud, maar dat is niets aparts in december. En net als het bier, heerlijk en helder.

De eerste schreden worden met gemak genomen, thuis inchecken mislukt, dan dus maar even met de vliegmaatschappij  gebeld hoe en waaraf? Blijken onze paspoortnummers niet aanwezig te zijn bij de boeking. Hierna stuurt de helpdeskdame per email de boardingpassen en zou alles goed moeten zijn.

Wij vliegen eerst naar Madrid (uitzwaaien van Sinterklaas) maar moeten eerst nog door de strenge douane. Fouilleren en zelfs een bodyscan, niks mis mee, maar wel weer nieuw voor ons. Door het heldere weer kunnen we tijdens de hele vlucht genieten van alle lampjes beneden ons in Europa.

Stad vanuit de lucht snachts Een geweldig gezicht soms. Landen in Madrid, Anita heeft geen last van drukverschil op haar oren...gelukkig maar. Dan wachten  op onze volgende vlucht naar Sao Paulo. Ondertussen weer door een douane, die allerlei dingen wil weten, onder andere hoelang wij in Brazilië blijven, en waar. Ook blijkt onze terugreis niet in hun gegevens te staan, en moet ik zelfs de terugreistickets tonen...  Jaja, je komt dit land niet zomaar in. Ook in Sao Paulo moeten er formulieren ingevuld worden waar we verblijven en dergelijke. Wel is iedereen vriendelijk en gastvrij, het lijkt wel of ze weten dat we op avontuur gaan.

Afijn, de lange vlucht naar Sao Paulo is echt lang. Een hele nacht en morgen in een krappe vliegtuigstoel, en proberen te slapen...  Het lukt niet echt, soms even een kwartiertje indoezelen om dan weer tijden om je heen te kijken waarom de rest wel kan slapen. Even wat drinken gaan halen achterin, vragen ze maar één hele Euro voor een glas witte wijn. Dat wordt dus drinken, indoezelen, drinken, indoezelen. De eerste indruk van het net ontwakende Sao Paulo is geweldig. Wat een stad zeg!!  Net zo groot als Nederland en 20 miljoen inwoners.

Sao Paulo bij de landingDeze keer wel veel druk  op Anita haar oren, het lukt niet altijd om rustig te landen. De passagiers applaudisseren als we geland zijn, is dat omdat de piloten zo goed hun werk hebben gedaan, of omdat ze blij zijn eindelijk dat stikhete vliegtuig te mogen verlaten?

Weer douane...maar we mogen nadat we wel een half uur op onze laatste koffer hebben gewacht gewoon doorlopen. We zijn benieuwd naar het gezicht van Maria als we zo meteen de aankomsthal inlopen. Niks niente nothing!!!  Geen Maria of familie.

Een teleurstelling, maar doorlopen naar de uitgang. We bekijken onze foontjes, een berichtje van Maria "We komen niet op tijd, de batterij is stuk"... Toch maar weer wachten, eindelijk een sigaretje (de eerste sinds Schiphol) roken buiten. Na wat berichtjes en enkele sigaretjes toch maar gebeld met Maria. Ze zijn bijna bij de luchthaven....na eerst een andere auto te hebben gehuurd, want zonder auto kan niet in Brazilië.

Eindelijk, we kunnen weer knuffelen met Maria, en haar moeder ontmoeten. Het wachten wordt beloond met een stel heerlijke "Hugs"

Snel naar Pindamonhangaba, een ritje van anderhalf uur. 4 tolpoortjes van iedere keer een Euro of zo, en nette snelwegen. Het asfalt ziet er misschien wat slechter uit dan bij ons, en van Zoab hebben ze nog nooit gehoord, maar de hele entourage langs de kanten is iets om een puntje aan te zuigen. Het gras overal netjes gemaaid, en ik zie echt nergens rommel op de weg liggen. Waar je in Nederland nog wel eens stukken autoband of iets dergelijks vind, is het hier prima in orde.

Regels kennen ze wel niet echt, maar dat is makkelijk te verklaren, regels zijn er toch om overtreden te worden, welk nut hebben ze anders? SAM_2453

Na onze eerste rondleiding door het huis van Maria, en nadat Maria haar eerste presentje van ons heeft gekregen, gaan we lunchen. Niet thuis, nee we eten buitenshuis op een mooie locatie, of niet soms.

Ook de manier van uit eten gaan is anders, ook hier kennen ze "all you can eat", maar bij dit restaurant schep je gewoon op wat je wilt, en loop je langs de kassa waar je bord wordt gewogen. Je rekent af per kilo...??  Ik kon het ook niet geloven maar al dit heerlijke eten wordt gewoon per kilo betaalt...en dat blijkt op veel plaatsen zo te gaan...ideetje voor nederlandse restaurants??

SAM_2451SAM_2450

Het eten smaakt prima, twee keer per dag een warme maaltijd gaat er bij mij wel in...haha. En zeker na dat smerige vliegtuigeten van de vorige nacht.

Hierna weer terug naar Maria thuis, even wat foto's bekeken met haar moeder. Foto's die we vanuit Nederland mee hebben genomen, en nu met de nodige verhalen vertelt worden. Maria's gele ferrari is zo'n verhaal apart, de afwasmachine wordt niet ingeruild, en de mooie schaalmodelbolide is nu voor haar broertje.

Even genieten van de tuin, en de heerlijke 28 graden of zoiets. Wat is er nu niet mooier dan even een kolibrie voor het raam te zien fladderen....

SAM_2454SAM_2456

Een klein dutje om de verstoorde nachtrust te compenseren...en daarna het programma van de komende week doorgenomen...  We worden echt verrast hier, ik ga er niet alles over verklappen, maar Rio gaat onze huid verkleuren. En nog iets, we gaan heel snel verkassen voor een paar dagen.

SAM_2452

Maria glundert!!

Zie jullie snel weer!!

1. Tante Els:
    7 december 2016
    Klinkt leuk! Ben benieuwd naar hoe het verder gaat. Veel plezier xx
  2. Ria Steentjes _Langezaal:
    7 december 2016
    leuke bekende dingen en het eten is heel apart, je betaalt voor een bord vlees net zoveel als b.v.aardappelen.Leuk en geniet ervan
  3. Betty van Klinken:
    Hoi

Wat leuk om jullie zo te volgen, echt genieten daar, en wat een idee betalen per gewicht voor het eten, moeten ze hier ook gaan doen, nog een hele leuke tijd daar!
  4. Roel:
    7 december 2016
    Kunnen jullie ook de zon mee terug nemen ik mis die hier een beetje
  5. High School Holland:
    7 december 2016
    Hoi Anita en Harrie, wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie er nu zijn! Ik weet precies wat jullie allemaal zien en proeven, wat een heerlijk land is het toch! Doe Maria de groetjes van ons, en geniet van alles! Wij zullen jullie volgen! :) Groetjes, Angela van het High School Holland team
  6. Marleen:
    Lieve papa en mama,

Ga er lekker van genieten.
    Nu al super mooie foto's.
    En een mooie lach van me zusje.

Dikke kus ons alle 5.....
  7. Mariska Booij:
    Hoi!

Wat een prachtige reis! Heel veel plezier,

Groetjes
  8. Evalien:
    7 december 2016
    Wat een leuk verhaal hebben jullie geschreven! Veel plezier en dikke kus!
  9. Els Altorf:
    7 december 2016
    Wat een geweldige ervaring al.
    Ik geniet van dit verhaal.
  10. Michelle:
    10 december 2016
    Hoi opa en omi, wat leuk jullie verhaal te lezen! Gek van dat eten zeg moeten ze hier ook doen! Ik heb de kerstboom bij papa al opstaan. Willen jullie misschien een beetje meer zon voor het komende jaar meenemen uit Brazilië?
    Heel veel plezier nog en een hele dikke kus en knuffel aan iedereen.
    P.S ik ga elk verhaal lezen want het is echt leuk❤