Maria en haar familie

1 december 2016

Julianatoren (17)Maria en haar familie zijn ons eerste reisdoel, ze woont samen met haar vader en moeder in Pindmonhangaba. Dat is een stadje in de Staat Sao Paolo, ongeveer 150 kilometer gelegen vanaf de miljoenenstad met dezelfde naam. De andere kant op ligt Rio de Janeiro, daar naar toe is het zo´n 250 km.

De familie van Maria bestaat uit zoals gezegd een Vader en Moeder, verder heeft ze ook een broertje, ik dacht 10 jaar oud. Oma maakt de familie in Pinda etc etc... compleet. Ze hebben ook nog 3 honden, die in hun grote tuin alle ruimte hebben. Niet zoals Lara woont Maria buiten de stad in een soort van villa.

Maria kwam bij ons wonen eind januari van dit jaar, een meisje van toen 16, verlegen en stil. Ik geef het je ook maar te doen zover van huis en de mensen die je lief hebt, je kunt die nieuwe vreemde mensen niet eens verstaan. En allemaal gewoontes die je niet kent....wie gaat er nu al tussen vijf en zes ´s-avonds eten? En dan ook nog aardappelen eten ipv rijst???

Maria had haar eigen hoekje op onze bank...lekker weggekropen in het lijkt wel een beschermend hoekje, waar ze langzaam uit wegkomt...

Efteling 3  17 worden in een vreemde omgeving, en het is koud daar...altijd koud. Naar school op de fiets, nog kouder, maar  langzaam maar zeker komt Maria los en leert Nederlands.

We laten haar de bekende dingen zien, de tulpenvelden, molens in Kinderdijk.  En met HighSchoolHolland naar Amsterdam.

Maria gaat mee kamperen, iets wat ze helemaal niet kent. Blijkbaar is dat in Brazilië iets vreemds, en ze vindt het maar niks.Slapen in een tentje, en bang zijn dat er beren rondlopen.....           Tulpenroute (2)

België, Luxemburg, Duitsland hebben we een klein beetje laten zien, en soms kom je dan leuke winkeltjes tegen. Of een echt reuze kasteel in Vianden. Dat is natuurlijk iets aparts, want de middeleeuwen zijn in Zuid-Amerika anders verlopen.Aalst Brugge Gent (9)

Met haar laptopje en Iphone blijft ze in contact met haar familie en vrienden in Brazilië. Tante Priscilla en vele anderen. Maria vertelt ons later dat ze thuis eigenlijk Clara heet, haar tweede naam.

Wij zijn benieuwd welke dingen we allemaal gaan zien als we in Pindmonhangaba zijn, het is vlakbij een groot nationaal park, en de Staat Minais Gerais, een oude mijnstreek die er toch wel heel wat beter uit ziet dan de mijnstreek in Limburg. En wie weet gaan we naar de stranden van Rio.... We gaan het zien...

20160417_222650

We missen de "Awesome Hugs" van Maria, en kunnen bijna niet Afscheid nemen (2)wachten op nieuwe. Nog een paar dagen, en dan gaan we kennismaken met haar familie, inclusief Tante Priscilla ( die wel 3000km verderop woont) die net zo nieuwsgierig is naar ons als wij naar haar.