De route naar Tiradentes

26 mei 2022 - Tiradentes, Brazilië

Vanwege de vermoeidheid gisteren had ik het niet meer gehad over de reis per auto die we gemaakt hebben naar Tiradentes.

Een toeristische trekpleister in de staat Minais Gerais. De naam van de staat zegt het eigenlijk al, de mijnstreek van Brazilie. Hier werd in de 17de eeuw het goud en zilver gevonden, dat door de slaven naar de schepen in de havens moest worden gebracht. De weg die zij moesten afleggen was honderden kilometers lang en liep naar de havenstad waar wij zes jaar geleden zijn geweest, Paraty.

DSC_0931c

Deze route is er grotendeels nog steeds en staat hier bekend onder de naam Estrada Real, de koninklijke weg. En dan niet de koning van Brazilië, maar genoemd naar de koning van Portugal. Het goud en zilver was eigenlijk het enige van profijt dat zij hier haalden, ten koste van alles. Over goed geplaveide wegen werd het goud door de bergen heen naar de schepen, en daarna naar Portugal gebracht. Dit natuurlijk door de slaven waar ook de Hollanders aan verdienden, want daar was ons landje destijds erg goed in.

DSC_0933 DSC_1046

De weg die wij gisteren afgelegd hebben was eigenlijk in dezelfde staat als de slavenroute na al die jaren. Een gedeelte snelweg in de staat Sao Paulo, daarna een twee-baans weg, die op diverse plekken is afgesloten voor werkzaamheden. Dat hadden ze ook best wel kunnen doen voor de rest van de weg, want die was in erbarmelijke staat. Vrachtverkeer met trucks van meer dan 30 meter lang en  te zwaar beladen hebben hun sporen nagelaten. We reden de 364 km van Pinde naar Tiradentes dan  ook in een 7 uur, soms zwalkend om de vele gaten te ontwijken.

Jullie snappen dus dat er weinig animo meer was om hierover te schrijven, en na een goede maaltijd was slapen het motto